Jaki wózek widłowy wybrać – boczny czy czołowy?

Wózek widłowy to urządzenie, bez którego praca w wielu firmach i przedsiębiorstwach byłaby zupełnie niemożliwa. Spełnia on ważne zadania, związane z ładowaniem towarów, ich rozładowywaniem, ustawianiem, piętrowaniem i transportem w halach produkcyjnych czy magazynach wielkopowierzchniowych. I choć efekt pracy urządzeń jest podobny, różnią się one pod wieloma względami. Poszczególne maszyny mają różną konstrukcję, napęd, wysokość masztu i możliwość podnoszenia, a także udźwig. Przed podjęciem decyzji trzeba sprawdzić, który najlepiej odpowie na potrzeby danego przedsiębiorstwa. Wózki boczne i czołowe to dwie często wybierane opcje, dlatego też warto znać ich możliwości i zastosowanie.

Wózek widłowy czołowy

Wózek widłowy czołowy to zdecydowanie najczęściej wybierane, a przez to najbardziej powszechne urządzenie transportu bliskiego. Jego charakterystyczną cechą jest umiejscowienie masztu w przedniej części maszyny. Głównym atutem wózków widłowych czołowych jest ich duża uniwersalność. Wykorzystywane są one z powodzeniem w zasadzie przy każdej pracy, wymagającej wsparcia tego typu urządzeń. Nic dziwnego, że to właśnie one królują w halach, magazynach, wielkopowierzchniowych sklepach, zakładach przemysłowych i różnego rodzaju fabrykach. Ich kompleksowość i uniwersalny charakter sprawia, że współczesny rynek obfituje w różnorodne propozycje tego typu maszyn. Można więc zainwestować zarówno w wersję terenową, jak i urządzenie, które może pracować wyłącznie w hali. Niestety, posiadają one również swoje mankamenty. Najważniejszym jest spora długość, która utrudnia, a często nawet uniemożliwia manewrowanie w wąskich przestrzeniach. Dysponując ciasną halą czy magazynem z wąskimi korytarzami zdecydowanie warto wybrać wózek jezdniowy boczny.

Wózki widłowe boczne – fenomen pracy na wysokościach

W przypadku wąskich korytarzy i ciasnych przesmyków zdecydowanie lepiej sprawdzają się wózki widłowe boczne. Wyróżniają się one przede wszystkim specyficzną budową, w której widły umieszczono prostopadle do kierunku jazdy. Tego typu konstrukcja ma wiele zalet. Jedną z nich jest dobry dostęp do materiałów ułożonych na regałach oraz niewielki promień skrętu, dzięki któremu wózek zyskuje dużą zwrotność, przy jednoczesnej łatwości manewrowania. Dodatkowo może on poruszać się we wszystkich kierunkach, co znacznie wpływa na tempo pracy.

Wózki widłowe boczne przeznaczone są do wysokiego składowania. Ich maksymalna wysokość podnoszenia może wynosić aż 13 m. Nic dziwnego, że najczęściej bywają one wykorzystywane w halach i magazynach, w których towary składowane są na wysokich regałach. Jednak sprawdzają się one również w pracy w różnego rodzaju centrach dystrybucyjnych, marketach i hurtowniach oraz wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność transportu długich, niewygodnych materiałów. Główną wadą wózków jezdniowych bocznych jest natomiast konieczność poruszania się po twardym, równym podłożu. Z tego względu nie mogą być one wykorzystywane w pracach na zewnątrz budynków. W tej sytuacji zdecydowanie lepiej sprawdzą się wózki czołowe.

Wybór wózka widłowego nigdy nie jest łatwym zadaniem. Podejmując decyzję, warto przede wszystkim zastanowić się nad miejscem, w którym urządzenie będzie eksploatowane oraz nad charakterem jego przyszłej pracy. Wózki czołowe sprawdzą się zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków, choć do prawidłowego funkcjonowania potrzebują nieco więcej przestrzeni. Wózki boczne z kolei są zwrotne i łatwe w manewrowaniu nawet w ciasnych korytarzach. Ze względu na swoją konstrukcję, mogą jednak pracować tylko pod dachem. Warto mieć na uwadze zarówno zalety, jak i mankamenty poszczególnych maszyn, by spośród dostępnych na rynku modeli wybrać ten, który najlepiej sprawdzi się w danej firmie czy przedsiębiorstwie.